Protecțiadatelor

B(P)ig Brother: O provocare pentru fiecare român, european sau pirat!

Experienta Comisiei ITRE (industrii, cercetare, energie) despre Protectia Datelor

Toate propunerile din Uniunea Europeană sunt fondate pe o bază solidă de cunoştinţe şi investigaţii. Comisia industriei, cercetării şi a energiei-ITRE a condus două studii pe subiectul protejării datelor la nivel european, impactul acestora asupra inovaţiei şi întreprinzătorilor. Cuvântul ”european” face referire la fiecare ţară membră a Uniunii Europene.

Bruxelles şi instituţiile europene sunt foarte expuse lobby-ului industriilor, iar cele mai multe din industriile care sunt implicate în acest lobby sunt americane. Corporaţiile americane precum Microsoft, Apple, Google şi Facebook au un loc fix în randul celor care încearcă să ne influenţeze liderii şi politicienii în mod constant. Din cauza faptului că Statele Unite ale Americii nu au nici o legislaţie la nivel federal referitoare la protecţia datelor, aceste companii argumentează deseori faptul că regulamentul cu privire la protecţia datelor ar fi în detrimentul inovaţiei şi al progresului.

Merită menționat faptul că rezultatele pe care le vom prezenta mai jos nu au reușit să afecteaze în nici un fel Comisia ITRE. Cu toate că regulamentul privind protecţia datelor s-a dovedit a fi destul de permisiv pentru europeni, Comisia ITRE a aplecat urechea spre lobby-ul american  în ciuda faptului că acest lucru aduce un dezavantaj competitiv pentru organizatiile europene! 

itre_studie_tvaRaportul Comisiei ITRE Data Protection Review : Impact on EU Innovation and Competitiveness din Decembrie 2012 pare indice însă Europa a devenit fruntaşă în technologii care protejează confidenţialitatea datelor din simplul motiv există legi de protecţie a datelor. Studiul mai arată că o puternică protejare a datelor în Europa poate oferi micilor întreprinderi europene un avantaj, din moment ce este evident că acele companii ce intenţionează să beneficieze de mari baze de date par a fi companiile străine care se ocupă cu serviciile de socializare sau alte tipuri de servicii. Totodată, menţionează faptul că legile de protecţie a datelor din Europa au determinat companiile europene să creeze metode de a susţine astfel de servicii direcţionate către utilizatori fără ca acestea să identifice în mod direct respectivii utilizatori.

itre_studie_ettAcest studiu a urmat primului report al Comisiei Does it Help or Hinder ? – Promotion of Innovation on the Internet and Citizens’ Right to Privacy care menţionează şi el faptul legile europene de protecţie a datelor pot afecta inovaţia şi competiţia în unele domenii importante în Uniune. Cu toate acestea, studiul iîncurajează această legislaţie ca fiind una necesară pentru ca societatea să poata oferi cetăţenilor garanţii şi dreptul la confidenţialitate. Conducerea şi impunerea de reguli din iniţiativă proprie nu funcţioneaza eficient ca o unealtă capabilă să garanteze cetăţenilor confidenţialitatea – companiile pur şi simplu nu sunt capabile sau suficient de binevoitoare pentru a prelua responsabilitatea dezvoltării unei societăţi care să permită buna funcţionare a acestor iniţiative.

 Aşadar, Comisia de Industrie, Cerectare şi Energie a organizat în Decembrie 2012 o şedinţă,  concentrată pe implicările industriale ale regulamentului privind protecţia datelor. Mai jos poţi vizualiza una din prezentările şedinţei, anume  raportul lui Seda Gürses privind tehnologiile ce încurajează confidenţialitatea. Aceasta arată clar că exista numeroase oportunităţi de a păstra confidenţialitatea şi puterea privată asupra informaţiei şi a vieţii personale chiar şi fără a apela la industria Americană.

Stiai ca...

...una dintre cele mai semnificative derivari de la legile europene de protectie a datelor se numeste ''interes legitim'' - acesta permite colectarea si procesarea datelor fara ca persoanele in cauza sa isi fi dat consintamantul sau fara ca acestea sa fie constiente cu privire la folosinta datelor lor personale. In Irlanda, interesul legitim permite operatorilor de internet si detinatorilor de copyright sa  interzica consumatorilor providerului accesul la internet . Fara dreptate si fara control democratic!

...toti cetateni UE au dreptul sa stie ca datele lor sunt folosite inca din anul 1995? In realitate, pana si cercetatorii  au fost nevoiti sa afle pe cai secrete cum aceasta colectare de date are loc. Asta inseamna ca cunostintele noastre despre faptul ca suntem influentati in mod subtil de catre profilele de consumatori ce ni se aloca sunt foarte scazute in comparatie cu nivelul la care ar trebui sa fie, la care suntem indreptatiti.

...aproape 60% dintre suedezi ar prefera sa nu trebuiasca sa impartaseasca atat de multa informatie privata ca sa aiba acces la serviciile gratuite oferite pe internet. Conform Eurobarometrului atitudinilor cetatenilor europeni cu privire la confidentialitate din anul 2011 suedezii sunt mult mai vigilenti cu organizatiile externe si informatiile lor personale decat alte tari europene.

Guvernul Romaniei a propus in noul proiect de lege de punere în aplicare a Codului de Procedură Penală trimis la Senat niste modificari ale procedurii de acces la datele de trafic stocate in conformitate cu noua lege Big Brother 82/2012Mai multe detalii pe site-ul ApTI:

Pe scurt, două noi importante propuneri: 1. această solicitare poate fi făcută doar cu autorizarea prealabilă a judecătorului de drepturi şi libertăţi. Diferenţa, faţă de actualele prevederi, constă în aceea că autorizarea judecătorului este acum necesară pentru toate organele de urmărire penală, şi nu doar pentru organele de cercetare ale poliţiei judiciare. 2. datele pot fi solicitate doar atunci când există o suspiciune rezonabilă cu privire la săvârşirea unei infracţiuni şi există temeiuri pentru a se crede că datele solicitate constituie probe. (Bogdan Manolea)