Protecțiadatelor

B(P)ig Brother: O provocare pentru fiecare român, european sau pirat!

Cum poate deveni Regulamentul privind Protectia Datelor personale periculos

Regulamentul privind Protecţia Datelor Personale a fost una dintre propunerile legislative din Bruxelles a anului 2012 care a avut parte de cel mai susţinut lobby .

Puţine industrii sunt experte în domeniul protectiei datelor, dar acestea au o mulţime de avocaţi care sunt foarte buni în a evita ca companiile lor să fie expuse oricărei forme de legislaţie sau regulament.

De asemenea, sunt multe state membre în Uniunea Europeană care nu vor să renunţe la autonomia lor, cu toate că aceasta este o cerinţă necesară îndeplinirii scopului lor democratic. Alte state membre nu au o puternică tradiţie democratică sau au un sector public arbitrar, iar din această cauză nu vor să se supună regulilor puternice şi inclusive ale Regulamentului asupra Protecţiei Datelor.

Acest lucru indică o lipsă de conducere politică în Parlamentul European. Chiar şi la nivel de stat membru, conducerea politică în probleme ce privesc protecţia datelor este foarte scăzută . Principala importanţă a fost acordată iniţial modalităţii prin care datele personale să fie protejate şi prin care toţi oamenii din Europa să obţină putere de control asupra propriilor lor identităţi, însă aceasta a fost redirecţionată spre operaţiuni ale poliţiei [1]. Până acum, doar Comisionarul Viviane Reding din Luxembourg şi Directoratul Comisie ce este responsabil de drepturile omului şi justiţie au arătat o clară conducere politică benefică pentru dreptul cetăţenilor la protecţia datelor.

Am rezumat unele dintre cele mai proaste argumente de lobby şi cum poţi să le răspunzi acestora pe pagina noastră. Tot aici poţi găsi sfaturi cu privire la modalităţile de formulare a întrebărilor şi cerinţelor către MP-ul tău despre cum vrei ca acesta să acţioneze în privinţa legii protecţiei datelor la nivel UE.

De asemenea, am compus numeroase propuneri de scrisori către presă și media, pe care le poţi consulta şi pe care le poţi folosi ca model de referinţă în viitoarele argumentări sau ca sugestii pentru ceea ce poţi face împreună cu prietenii, membrii grupului tău sau cu ceilalţi cetăţeni.

[1] Acţiuni ale poliţiei care nu sunt acoperite de regulament, ci de o directivă separată care este şi ea discutata in Parlament în acest moment.

Stiai ca...

...aproape 60% dintre suedezi ar prefera sa nu trebuiasca sa impartaseasca atat de multa informatie privata ca sa aiba acces la serviciile gratuite oferite pe internet. Conform Eurobarometrului atitudinilor cetatenilor europeni cu privire la confidentialitate din anul 2011 suedezii sunt mult mai vigilenti cu organizatiile externe si informatiile lor personale decat alte tari europene.

...una dintre cele mai semnificative derivari de la legile europene de protectie a datelor se numeste ''interes legitim'' - acesta permite colectarea si procesarea datelor fara ca persoanele in cauza sa isi fi dat consintamantul sau fara ca acestea sa fie constiente cu privire la folosinta datelor lor personale. In Irlanda, interesul legitim permite operatorilor de internet si detinatorilor de copyright sa  interzica consumatorilor providerului accesul la internet . Fara dreptate si fara control democratic!

Guvernul Romaniei a propus in noul proiect de lege de punere în aplicare a Codului de Procedură Penală trimis la Senat niste modificari ale procedurii de acces la datele de trafic stocate in conformitate cu noua lege Big Brother 82/2012Mai multe detalii pe site-ul ApTI:

Pe scurt, două noi importante propuneri: 1. această solicitare poate fi făcută doar cu autorizarea prealabilă a judecătorului de drepturi şi libertăţi. Diferenţa, faţă de actualele prevederi, constă în aceea că autorizarea judecătorului este acum necesară pentru toate organele de urmărire penală, şi nu doar pentru organele de cercetare ale poliţiei judiciare. 2. datele pot fi solicitate doar atunci când există o suspiciune rezonabilă cu privire la săvârşirea unei infracţiuni şi există temeiuri pentru a se crede că datele solicitate constituie probe. (Bogdan Manolea)

...toti cetateni UE au dreptul sa stie ca datele lor sunt folosite inca din anul 1995? In realitate, pana si cercetatorii  au fost nevoiti sa afle pe cai secrete cum aceasta colectare de date are loc. Asta inseamna ca cunostintele noastre despre faptul ca suntem influentati in mod subtil de catre profilele de consumatori ce ni se aloca sunt foarte scazute in comparatie cu nivelul la care ar trebui sa fie, la care suntem indreptatiti.