Toate propunerile din Uniunea Europeană sunt fondate pe o bază solidă de cunoştinţe şi investigaţii. Comisia Uniunii Europene pe Problemele Pieţei Interne şi Protecţiei Consumatorului- IMCO – nu face excepţie, astfel încât a condus numeroase investigaţii care într-un fel sau altul fac referire la experienţele consumatorilor cu privire la protejarea datelor lor în momentul în care interacţionează cu un operator. Următorul rezumat nu se aplică întregului report, ci doar rezultatelor specifice ce au legătură cu protecţia datelor personale.
Merită menționat faptul că rezultatele pe care le vom prezenta mai jos nu au reuşit să afecteaze în nici un fel Comisia IMCO. În ciuda faptului că s-a demonstrat în repetate rânduri faptul că consumatorii europeni îşi preţuiesc confidenţialitatea într-atât încât regulile inadecvate cu privire la protecţia datelor îi opreşte să participe în mod activ la comerţul prin internet, Comisia s-a dovedit a fi una dintre cele mai mari ameninţări asupra confidenţialităţii din tot Parlamentul European!
Întrebarea Comisiei IMCO „Consumer behaviour in a digital environment” face referire la numeroase studii anterioare care vizează relaţia dintre consumatori şi publicitatea ţintită asupra utilizatorilor, vânzarea datelor personale catre părţi externe sau încrederea publică în operatorii pieţei pe internet.
Aceasta notează faptul că europenii, aici în calitate de consumatori, folosesc motoare de căutare pentru a găsi serviciile şi produsele de care au nevoie, iar din acest motiv e important să fie asiguraţi că acestea nu le influenţează comportamentul în mod restrictiv. Studii din multe ţări diferite arată că europenii nu se simt confortabil cu ideea publicităţii personalizate, mai mult, că majoritatea consumatorilor resimt disconfort în legătură cu publicitatea în general. Se pare că europenii reacţionează mult mai negativ publicităţii de pe internet decât oricărei alte forme de publicitate.
Mai mult de jumătate din toţi europenii sunt îngrijoraţi de posibilitatea ca informaţia lor personală să cadă pe mâini greşite. Lipsa confidenţialităţii este folosită de asemenea ca motiv pentru a nu face cumparaturi pe internet. Dacă ar fi o puternică protecţie a confidenţialităţii in legislaţie, consumatorii europeni s-ar aştepta ca acest lucru să fie menţinut. Acelaşi lucru se aplică şi poliţelor de confidenţialitate ale companiilor: Existenţa unei poliţe de confidenţialitate specifică fiecărei companii ar răspunde aşteptarilor consumatorului. E putin probabil ca europenii care întâlnesc probleme în relaţia lor cu o anumită companie de pe internet să se plângă de această problemă, iar cei mai mulţi cred că e mai dificil să obţii rectificarea problemei decât dacă ar avea de-a face cu o companie care nu este prezentă pe internet. Mai mult, emailurile nedorite nu sunt deloc apreciate. Emailuri nedorite împing consumatorii spre a înceta să mai folosească serviciul de email.
În investigaţia specială a Comisiei IMCO „Reforming the Data Protection Package„, se regăseşte o redare sistematică a propunerii de protejare a datelor a Comisiei. Se spune că încă mai există deficienţe în regulile de transfer al datelor personale între ţări şi se propune ca acestea să fie întărite. Se mai menţionează nevoia mai multor coduri de comportament intern pentru organizaţiile de pe piaţă. Investigarea a oferit informaţii privind faptul că propunerea Comisiei nu îndreapta întru totul problema generată de controlul pe care îl au reţelele de socializare şi alte platforme asupra datelor personale ale utilizatorilor după ce acestea au fost postate pe internet. Mai arată că sunt puţine studii asupra profilelor consumatorilor (dar noi nu credem că acest fapt e ciudat, dată fiind opinia cercetătorilor care afirma îngrijorarea că marile companii se ascund în spatele unor argumente cum ar fi ”secretele meseriei”). Mai mult, studiul pare a fi sceptic în legatură cu capabilitatea noului sistem de a preveni cumpărăturile pe forumuri: companiile vor alege sa se bazeze în ţări care nu implementează legile despre protecţia datelor şi încă este neclar dacă Uniunea Europeană va fi preocupatăa sa menţină drepturile cetăţenilor europeni şi ale companiilor straine.
În investigarea Comisiei IMCO Serviciile Cloud a fost arătat că majoritatea întreprinzătorilor consideră regulile puternice de protecţie a datelor ca fiind un avantaj competitiv al companiilor europene. Se spune că sunt multe probleme cauzate de legislaţia în cauză şi că e foarte important să existe reguli clarenşi metode de a menţine aceste reguli. Protecţia datelor personale este văzută ca un regulament inadecvat în conformitate cu legislaţia curentă a Uniunii Europene şi justifică faptul că nici cetăţenii şi nici micile întreprineri nu sunt de părere că ”serviciile cloud” sunt un lucru benefic sau pozitiv. Un studiu arată că micile întreprinderi şi cetăţenii prosperă mai mult acum că datele lor persoanle ramân în interiorul graniţelor propriilor lor state membre.
Poţi să scrii membrilor Comisiei de piaţă internă şi protecţie a consumatorilor şi să afli cum aceştia intenţionează să rezolve aceste probleme.